Lejer skal hurtigst muligt anmelde enhver fejl eller skade i lejemålet og dennes installationer til udlejer
Det er lejers ansvar at opretholde et godt indeklima Luftfugtigheden inden døre kan måles med et hygrometer og skal ligge imellem 25 og 60 %
Tøjtørring må ikke finde sted indendørs medmindre fornøden udluftning foretages. Hvis luftfugtigheden i lejemålet er over 45 %, er det ikke tilladt, da der er risiko for at det vil medføre dårligt indeklima.
Vandspild skal undgås. Sørg altid for at toilet og vandhaner ikke løber. Der må ikke smides noget i toiletkummen, der kan stoppe afløbet
Parketgulve må kun lud- eller oliebehandles, når de ikke er lakbehandlede. Kun lakbehandlede gulve må efterbehandles med lak. Laminatgulve må udelukkende vaskes med en hårdt opvredet klud/moppe. Ved maling og tapetsering må kun anvendes lyse, neutrale farver.
Brændsel må kun anbringes på anvist sted. Flydende brændsel skal altid opbevares forsvarligt efter gældende brandvedtægter og må aldrig stilles på/i trapper, gange, lofter eller kældre.
Altankasser, markiser mv. må kun opsættes efter tilladelse fra udlejer.
Angreb af/mistanke om skadedyr skal straks anmeldes til udlejeren.
Det er forbudt at holde husdyr uden forudgående tilladelse fra udlejer.
Det er forbudt at anbringe fuglebræt eller fordre herreløse katte eller andre dyr på ejendommens område.
Benyttelse af radio, TV, musikanlæg, musikinstrumenter, husapparater o.lign, skal ske under hensyn til de øvrige beboere og bør normalt undgås i tiden kl.23.00 – 06.00, hvis det kan høres af andre. Boremaskiner og slagværktøj må kun benyttes under hensyn til øvrige beboere og bør normalt ikke benyttes i tiden kl. 20.00 – 08.00
Det er ikke tilladt at hænge håndklæder, tæpper, lagener mv. op i vinduet som gardin
Hvis der forefindes loft-/kælderrum, skal lejer være opmærksom på, at der ikke må sættes genstande på isoleringen (i loftsrum).
Der skal altid være fri adgang til udlejers installationer (fx ventilationsanlæg mv.)
Ting, der sættes på loftet eller i kælderrum, opbevares altid på lejers eget ansvar.
Benyttelse af udendørsarealer / fællesarealer
Hvis der sker skade på ejendommen, skal den lejer, der har ansvaret for skaden, anmelde dette til udlejer hurtigst muligt
I boliger med egen have til, er det oftest aftalt, at lejer passer og vedligeholder den tilhørende have. Det er ikke tilladt at lave ændringer i haver, indkørsler og udendørsarealer, herunder hække, uden udlejers skriftlige tilladelse.
Husholdningsaffald skal sorteres efter kommunens anvisninger og anbringes de forskellige beholdere hertil. Affald, der ikke kan fjernes med den almindelige dagrenovation, skal fjernes af lejeren for egen regning og ved egen foranstaltning. Affaldsbeholdere skal kunne lukkes helt. Ellers vil de ikke blive tømt og det vil medføre meromkostning. Kontakt udlejer hvis ikke der er nok kapacitet. Det er ikke tilladt at benytte ejendommens affaldsbeholdere til affald/oprydningsaffald ved ind- og udflytning. Brug i stedet den kommunale genbrugsplads.
Kasserede møbler, papkasser o.lign. må ikke sættes på ejendommens arealer – Det skal på den kommunale genbrugsplads.
Hvis gangarealer, murværk o.lign. svines til, skal den lejer, der har ansvaret herfor, omgående gøre det rent.
Barnevogne, cykler og andre transportmidler må kun stilles på de af udlejer anviste steder. Knallerter må ikke tages med inden døre.
Parkering må kun finde sted på de af udlejer anviste steder. Vask af biler, motorcykler, knallerter o.lign. må ikke finde sted på ejendommens grund.
Leg og boldspil op ad murværk og facadebeklædning er ikke tilladt.
Leg og ophold på fællesarealer skal ske under rimelig hensyntagen til de øvrige beboere og skal ophøre ved mørkets frembrud. Legetøj og affald må ikke efterlades, men skal ryddes op af de pågældende ved opholdets ophør.
Radio- og fjernsynsantenne må kun anbringes efter forudgående tilladelse fra udlejer.
Hvis du som lejer i vores ejendomme er i tvivl om noget i forbindelse med husordensregler, er du altid velkommen til at kontakte os.